menusearch
ir2ndstep.ir

گام نخست پیروزی

جستجو
۱۴۰۵/۱/۲۰ پنجشنبه
(0)
(0)
گام نخست پیروزی
گام نخست پیروزی


چهارشنبه 19 فروردین ایران و جهان با یک خبر بیدار شد : توقف آتش دو هفته ای جنگ و آغاز مذاکرات با آمریکا!

بیانیه شورای عالی امنیت ملی واضح است اما این متن و محتوا پیوستی میدانی در همه عرصه های داخلی و خارجی دارد.

از این پس تحلیل گران، رسانه ها و البته طرفین جنگ و درگیر در مخاصمه و حتی طرف های بی طرف اما متاثر از جنگ؛ روایت های خودشان را بیان خواهند کرد و سعی می کنند واقعیت های آتی را با همین تحلیل ها رقم بزنند.

ما نیز روایت خودمان  را عرضه می کنیم:

بسم الله فوتوگرافیک تصویر

1
همه با هم برای حرم ایران

 

چهارشنبه 19 فروردین ایران و جهان با یک خبر بیدار شد : توقف آتش دو هفته ای جنگ و آغاز مذاکرات با آمریکا از 21 فروردین در اسلام آباد!

بیانیه شورای عالی امنیت ملی واضح است اما این متن و محتوا پیوستی میدانی در ساحات مختلف نظامی، اجتماعی،سیاسی،بین المللی، اقتصادی دارد.

از این پس تحلیل گران و رسانه ها و البته طرفین جنگ و درگیر در مخاصمه و حتی طرف های بی طرف اما متاثر از جنگ؛ روایت های خودشان را خواهند داشت و سعی می کنند واقعیت های آتی را با همین تحلیل ها رقم بزنند.

ما «جریان کنگره ای های جمهوری اسلامی» در کنار جریان های دیگر همچون امنیتی ها، اقتدارگرایان، عماری ها و حتی سازش کاران؛ روایت خودمان را به ملت شریف و بزرگ ایران ارائه می کنیم .


آشنایی بیشتر با کنگره ای ها:

1. پاسداشت اردیبهشت
2.تشکل نیافتگی
3.ضرورت شفافیت عقلانیت سیاسی واقع‌گرا در ایران !؟

 

ما کنگره ای ها سعی خواهیم کرد در راستای «حفظ وحدت ملی و یکپارچگی سرزمینی»، «قوت بخشی و قدرت یابی روز افزون ایران، ایرانی و جمهوری اسلامی» و «تحقق آرمان های انقلاب اسلامی» گام بر داریم.

بنابراین تحلیل مان از «توقف دو هفته ای آتش» در جنگ تحمیلی سوم نیز متکی بر همین رویکرد اساسی مان است.

2
گزاره هایی برای مقدمه بحث

 

1. جنگ فقط توپ و تفنگ، موشک و پهپاد و جنگنده نیست.
2.جنگ دو طرف دارد: متجاوز و مدافع.

3.جنگ و صلح در هم تنیده هستند؛ هر جنگی روز پس از صلح دارد و هر صلحی به سبب زیاده خواهی برخی شکننده است.
4.رویکرد انسان ها، جوامع انسانی و مکاتب فکری نسبت به جنگ متفاوت است. برخی جنگ طلب و برخی صلح طلب اند. برخی هیچ کدام از صلح یا جنگ را واجد ارزش ذاتی و قطعی نمی دانند و به ضرورت وجودی عدالت در باب جنگ معتقدند.

5. اسلام نیز در باب جنگ حرف های فراوانی دارد هم احکام جنگی دارد و هم الهیات و البته به مثابه یک مکتب فکری؛ چارچوب قابل استخراج فلسفی و منطقی نیز برای جنگ و دفاع دارد.
6.جوامع اسلامی به سبب تجربه زیسته و زندگی جمعی شان و فهم تاریخی شان از جنگ و صلح؛ رویکردهای مختلفی را در بطن جامعه خودشان پرورش می دهند و بارور می سازند: یکی داعش وار می جنگد یکی مومنانه.

7. جنگ علمی دارد به نام «استراتژی یا راهبرد».

8. راهبرد همان برنامه جامع و درازمدتی است که همه عرصه های مختلف و مرتبط با جنگ را با هم هدایت و برنامه ریزی می کند. همه منابع از منابع اقتصادی و سیاسی گرفته تا منابع نظامی و اجتماعی را بسیج می کند تا جنگ به سر منزل مقصود خود برسد.

گزاره ها بیشمارند و فرصت کم به تحلیل می پردازیم.

3
ساده سازی شده برای مردم

 

1.مبنا و چارچوب ادراکی ما کنگره ای ها - که جمعی از بچه های تحصیل کرده شما در اقصی نقاط دانشگاه های ایران اسلامی هستیم  -از آنچه در شرف وقوع است فقط و فقط پیام دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ست.

2.فهم یک موضوع نیازمند بسط مفهومی آن در طول زمان و در ارتباط با مفاهیم دیگری ست که همگی به مثابه یک ساختمان عمل می کنند. پس در کنار «» دو محتوای دیگر حائز  اهمیت است.

2.1.  اولین پیام حضرت آیت‌الله سیدمجتبی حسینی خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی

2.2. پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۵

پس از منظر ما هرگونه تحلیلی درباره توقف آتش و هر ادعای قابل طرحی بایستی بر پایه این سه متن باشد.

3.راهبرد (برنامه اساسی و کلی ) جمهوری اسلامی درباره جنگ از سه پیام یاد شده بدست می آید.

آتشباری، توقف آتش، رد و بدل پیام، دیپلماسی حین جنگ و مذاکره همگی ابزاری هستند در جعبه ابزار راهبرد جنگ که بایستی به هنگام استفاده شوند.

4.متن ها قابل تفسیرند و جنگ طرف های مختلفی دارد پس روایت ها (حقایق) متکثر می شوند اما پایبندی راهبردنگاران و تحلیل گران بایستی توأمان به واقعیت (آنچه محقق می شود یا امکان تحقق دارد) و  اصول (سازه های شخصیتی مان) باشد.

5. در یک طرف جنگ هم؛ افراد و جریان ها متکثرند و مبنای فکری و کاری متفاوتی دارند پس باز روایت ها در یک طرف جنگ هم مثلا در ایران یا حتی در امریکا بسیار متکثر، متفاوت و حتی متناقض است.

6.روایت جریان های فکری در هر جامعه ای حول محور اصلی گفتمانی خودشان شکل می گیرد مثلا جریان امنیتی ها با اولویت دادن به «امنیت پایدار و حفظ بقا» روایت خودشان از آنچه روی می دهد را بیان می کنند و بخش هایی از متن یا محتوای توقف آتش را برجسته می کنند که به هدفشان منتج شود.

4

امنیتی ها:  از نقد پذیرش توقف آتش تا اطلاعیه شعام

 

 

همانطور که از بیانیه شعام بر می آید از روز دهم جنگ به بعد بود که پیغام و پسغام های فراوان برای آتش بس به سمت ایران روانه می شد از آتش بس بی قید و شرط ده ماده ای ترامپ گرفته تا آتش بس 45 روزه؛ بخشی از همین پیام ها بود.

اطلاع رسانی به جامعه با بهره گیری از واژه یک منبع آگاه امنیتی ـ سیاسی بخشی از کارویژه این جریان است.

مثلا تسنیم با استفاده از همین واژه دو روز قبل تر از بیانیه شعام و وقوع توقف آتش خیلی به صورت مبهم، کلی و حتی کم اهمیت (گم شدن خبر این امکان لابه لای ده ها خبر مرتبط با جنگ از اصابت ها گرفته تا رجزخوانی و تحلیل های جنگی) خبری در 17 فروردین با عنوان «ایران بسته پیشنهادی خود را در 10 بند درباره پایان جنگ ارائه کرد» منتشر می کند.

این خبر در تسنیم منتشر می شود اما شاید هیچ بیننده و شنونده ای از صدا و سیما آن را ندیده و نشنیده باشد.

بخشی از این نادیده بودن خبر به خواستگاه تسنیم و صدا و سیما و بخشی به مسئولیت های رسانه ای شان بر می گردد.

روز بعد از انتشار همین خبر نیز تسنیم خبری با عنوان «4 دلیل کلیدی که ایران آتش‌بس موقت را نمی‌پذیرد»   منتشر می کند که باز هم از خبر غیررسمی تسنیم می کاهد اما به یکباره دو روز بعد گمانه زنی منتشر شده در تسنیم بیانیه شعام و توقف جنگ می آید.

 پمپاژ محتوایی امنیتی ها به جامعه از طریق تسنیم مادامی صورت می گیرد که جریان اقتدارگرایان در برنامه به وقت ایران شبکه خبر در همان روز برنامه ای با عنوان «با اعلام آتش بس موقت، چی میشه؟!» دارد به نقد آتش بس 45 روزه می رود و اینکه الان نباید توقف آتش کرد چون تازه پس از حذف لایه های دفاعی امریکا به خاکریز اسرائیلی ها رسیده ایم و لازم است این آتش باری همچنان ادامه پیدا کند.


5

تکثر روایتی عماری ها در رسانه ملی

 

عماری ها به شدت به روایتگری اعتقاد دارند و علیرغم همه حمله ها به صدا  و سیما؛ موفق شده اند بخشی از تکثر دیدگاهی را به رسانه ملی بیاورند.

از اینرو در رسانه ملی هم برنامه هایی با محوریت جریان اقتدارگرایان (به وقت ایران شبکه خبر) می بینید و هم برنامه گفتگویخبری را با پرویز امینی (عضوی از خانواده کنگره ای ها)  مشاهده می کنید و حتی جواد موگویی (مستند سازی که معتقد است شغلش روایتگری ست و عضوی از عماری ها در برنامه شهیدی فر حاضر می شود

 پمپاژ محتوایی امنیتی ها به جامعه از طریق تسنیم مادامی صورت می گیرد که جریان اقتدارگرایان در برنامه به وقت ایران شبکه خبر در همان روز برنامه ای با عنوان «با اعلام آتش بس موقت، چی میشه؟!» دارد به نقد آتش بس 45 روزه می رود و اینکه الان نباید توقف آتش کرد چون تازه پس از حذف لایه های دفاعی امریکا به خاکریز اسرائیلی ها رسیده ایم و لازم است این آتش باری همچنان ادامه پیدا کند.


6
بازخوانی انقلاب به روایت پرویز امینی

در غیاب پرسش بر انگیز دکتر رضا غلامی

 

 

 share network
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
سایت ساز و فروشگاه ساز یوتاب